Tijd voor reflectie

Aanleiding voor deze column is de alternatieve opening van het academisch jaar in Leiden van afgelopen maandag. Het was een protest tegen de voorgenomen bezuinigingen in het wetenschappelijk onderwijs. Remco Breuker, hoogleraar Noord-Koreastudies en ceremoniemeester tijdens de opening, maakte de pers vooraf al duidelijk waar een eenzijdig accent op techniek toe leidt: tot een vechtstaat zoals Noord-Korea. Maar aan het overhevelen van geld van de geesteswetenschappen naar bètastudies en techniek kleeft een tweede risico.

Lees verder
Geplaatst in bewustzijnsontwikkeling, sociale kunst | Tags: , , | Een reactie plaatsen

Schud je gewoonten eens op

Steeds meer mensen gebruiken de vastenperiode om ongewenste gewoonte-patronen te doorbreken. Doe je dit, dan schud je jezelf als het ware wakker. Ervaring heeft me geleerd, dat dit heftige gevolgen heeft. De met zo’n gewoonte samenhangende begeerten steken onmiddellijk de kop op en irritaties liggen op de loer. Waarom zou je een dierbare gewoonte dan in vredesnaam willen doorbreken?

verder
Geplaatst in bewustzijnsontwikkeling, gewoonteverandering, levenskunst, motieven | Tags: | 1 reactie

Een verkwikkend gesprek

 ‘Waar kom je vandaan?’ vroeg de koning. ‘Uit de rotskloven waarin het goud woont,’ antwoordde de groene slang. ‘Wat is heerlijker dan goud?’ vroeg de koning vervolgens. ‘Het licht’, antwoordde het dier. ‘Wat is verkwikkender dan licht?’ klonk daarop. ‘Het gesprek’, zei de slang. Glimlachend diepten we deze drie vragen uit onze herinnering op. Ze stammen uit Het Sprookje dat Goethe zes jaar na het begin van de Franse revolutie schreef, nadat hij met zijn vriend Schiller de gebeurtenissen rond die bloedige omwenteling had bestudeerd.

Er valt nog een vierde vraag te stellen, want waarom verkwikt het gesprek?

Lees verder
Geplaatst in bewustzijnsontwikkeling, levenskunst, sociale kunst | Tags: , , , , | Een reactie plaatsen

Botsende waarden

Steeds vaker komen groepen mensen lijnrecht tegenover elkaar te staan. Bij de Brexit, de shut-down in Amerika, de omgang met immigranten en bij de keus voor een duurzame toekomst. Het leidt tot heftige emoties en verbaal geweld. Soms zelfs tot opstand. Tweets en oneliners kunnen de kloof tussen partijen niet dichten. De dialoog mist. Zorgwekkend is bovendien de opkomst van de ‘sterke man’. Een bruikbare ingang tot deze problematiek vond ik door de opstand van de gele hesjes in Frankrijk te onderzoeken. Mijn onderzoeksmethode voerde me in vier stappen van de zichtbare feiten naar de onzichtbare essentie.

Lees verder
Geplaatst in bewustzijnsontwikkeling, crises en conflicten, sociale kunst, tweedeling ziel, samenleving | Tags: , | Een reactie plaatsen

Learn to Change the World

In Frankrijk was het tot voor kort geel tegen groen. Terwijl de groene elite over het einde van de wereld praatte, maakten de dragers van gele hesjes zich zorgen over het einde van de maand.  Het lijkt erop dat de toezeggingen van Macron de eerdere uitbarstingen van geweld hebben beteugeld, maar het voorbeeld illustreert hoe makkelijk groepen mensen lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Als wederzijds begrip ontbreekt, nemen emoties het roer over en dreigt escalerend geweld.

Lees verder
Geplaatst in bewustzijnsontwikkeling, crises en conflicten, emoties hanteren, levenskunst, sociale kunst, tweedeling ziel, samenleving, Waldorf 100 | Tags: , , | Een reactie plaatsen

Naar een sociale toekomst

Wanneer voel jij je gelukkig? Ik na een succesvol afgerond project, tijdens een etentje met mijn dierbaren, wetend dat de toekomst er rooskleurig uitziet. Simpel en vrij concreet. Onderzoek ik de ermee samenhangende waarden, dan ben ik gelukkig als mijn behoeften aan voedsel, vriendschap, waardering en spiritualiteit vervuld zijn, terwijl mijn vooruitzichten op de toekomst, waarin diezelfde waarden een rol spelen, goed zijn.

Lees verder
Geplaatst in bewustzijnsontwikkeling, crises en conflicten, levenskunst, ontwikkeling en groei, sociale kunst, Waldorf 100 | Tags: , | Een reactie plaatsen

De menselijke maat

Op een dag, in het tweede jaar van mijn studie Bouwkunde, zag ik voor het eerst de Nikè van Samothrake. Niet de echte in het Louvre, maar een gipsen afgietsel waarvan wij studenten een aquarel moesten maken. Het beeld fascineerde me vanwege de erin uitgedrukte vaart. Aan de wapperende plooien van haar gewaad zie je dat ze nog maar net op de voorplecht van het schip is geland. Pas jaren later ontdekte ik dat Nikè overwinning betekent. Als boegbeeld inspireerde ze de bemanning van haar schip om alle aardse traagheid te overwinnen en de veilige haven uit te roeien.

Lees verder

Geplaatst in bewustzijnsontwikkeling | Tags: , , , , | 2 reacties