Oefening 2: Bezinnen op emoties

Door je op je emoties te bezinnen, leer je je waarden kennen. Dat is belangrijk, want waarden geven je de tools in handen waarmee je je angst kunt overwinnen, je woede beheersen en je afschuw bedwingen. Hierdoor vergroot je je handelingsrepertoire. Bovendien ontstaat er zo ruimte voor teerdere gevoelens, zoals verwondering en compassie.

Om je een indruk te geven van het effect geef ik twee voorbeelden van emoties waarmee ik regelmatig worstel.

Angst

Als straffe roker hoorde ik regelmatig hoe schadelijk dat was. Ik maakte me dan ook terecht zorgen over mijn eigen gezondheid en die van mijn nog jonge kinderen. Toch stopte ik niet. Ik was zo verslaafd dat me dit niet lukte. Het resultaat was dat ik me diep schaamde en innerlijk kromp. Angst, zorgen, afschuw en schaamte waren gevoelens die ik overdag diep wegstopte, maar ‘s nachts kwamen spoken. Pas toen ik op grond van de waarde ‘gezondheid’ mijn gebruik stap voor stap verminderde, veranderde dat.

Stoppen met roken was moeilijk, maar leverde ook veel op. Een betere gezondheid, zelfrespect en zelfvertrouwen vervingen de ochtendhoest en de schaamte over mijn eigen gedrag. Ik kon weer met volle teugen genieten van uitjes die voor een straffe roker een beproeving zijn. Van etentjes, een avondje filmhuis en lange fietstochten met de kinderen. In ons huis namen vrolijkheid, tevredenheid en dankbaarheid toe.

Het vraagt moed, wilskracht en doorzettingsvermogen om je angst aan te pakken. Dat je vaak het beste kleine stapjes kunt zetten, lees je in angst maakt ons klein.

Woede: voorbeeld volgt

Oefening

Neem als uitgangspunt een situatie die een heftige emotie opriep. Stel je de situatie zo levendig mogelijk voor en doordenk je gevoelens.

Welke gewoonten en waarden liggen aan deze emotie ten grondslag?

Hoe zou je die waarde in de gegeven situatie kunnen realiseren?

Terug naar de inhoudsopgave van “Start to Change the World!”