Uitstraling trekt klanten

Ga je met plezier naar je werk? Fijn! Vaak betekent dit dat je gelooft in de kernwaarden van je organisatie. Werken vanuit zulke waarden biedt jou en je organisatie allerlei ontwikkelingsmogelijkheden en trekt bovendien klanten.

800px-hamamelis_x_intermedia_pallida1
Sinds vijf jaar ben ik bestuurder van een Kringloopcentrum. Mensen werken er met plezier, de prijs-kwaliteitverhouding is goed en klanten komen er graag. Onlangs blikten we op 2016 terug. Het was een intensief jaar waarin we moeilijke maanden doormaakten en mooie resultaten bereikten. Over het geheel genomen sloeg de energiebalans positief uit. Ons Kringloopcentrum bloeit. Ik geloof dat dit komt omdat de mensen die er werken initiatieven ontplooien en ontwikkelingsstappen zetten. Zij maken de waarden van de organisatie zichtbaar en het Kringloopcentrum duurzaam, sociaal en creatief.

Een bloeiende organisatie is het resultaat van reeksen individuele ontwikkelingsstappen. Besteedt een organisatie te lang geen aandacht aan ontwikkeling, dan loopt ze vast. Jaren geleden ging ik op zo’n gestrande school werken. Ik herinner me mijn eerste bezoek nog goed. De graffiti op de buitenmuren, de bladderende kozijnen, het strak betegelde schoolplein. Bij de entree viel mijn oog op het verwaarloosde parket en de scheef op de muur geplakte agenda. Omdat ik tien minuten te vroeg was, bracht een medewerkster me naar de leraarskamer. Onderweg vroeg ze een van de conciërges me een kopje koffie te brengen. Al mopperend over de rondslingerende kopjes zette hij dat even later voor me neer. Zuchtend, maar zonder iets aan de rommel te doen, liep hij de ruimte weer uit. Na een kwartiertje haalde de interim-bestuurder me op. Ook hij wees me op de kopjes. Kennelijk nam men de rommeligheid wel waar, maar leidde het niet tot actie.

Nadat hij de deur achter zich had gesloten, vertelde de interim-bestuurder wat zich de afgelopen paar maanden had afgespeeld. Directie en bestuur waren weggestuurd of opgestapt. De inspectie had de school als zeer zwak beoordeeld waarop een groep ouders hun kinderen van school haalde. Het sociaal klimaat was onveilig, het ziekteverzuim schrikbarend hoog en de financiële situatie penibel. De toekomst van de school hing aan een zijden draadje. Na dit verhaal zuchtte hij diep. Hij keek me recht in de ogen en vroeg me welke mogelijkheden ik zag om het tij te keren.

Ik aarzelde en besloot het team voor te stellen de onderwijskwaliteit centraal te stellen en daarnaast aan veiligheid, vertrouwen en vitaliteit te werken. Ze stemden daarmee in, waarna we een aantal werkafspraken maakten. Geleidelijk verbeterde het sociale klimaat. Er ontstond weer vertrouwen in de toekomst en het ziekteverzuim nam af. Omdat leraren hun expertise gingen delen, verbeterde de onderwijskwaliteit en groeide het zelfvertrouwen. Toen die basis er eenmaal lag, ontstonden er groepjes ouders en leraren die op basis van de kernwaarden van de school initiatieven ontplooiden en met weinig geld wonderen verrichtten. Het leidde tot een opgeknapte school, leibomen langs het schoolplein, nieuwe toneelgordijnen en veel meer.

Door initiatieven te stimuleren, boorden we een enorm reservoir aan creativiteit en vakmanschap aan. De organisatie herrees als een Phoenix uit haar as. Dat gaf zoveel energie, plezier en zelfvertrouwen dat de school een andere uitstraling kreeg en nieuwe leerlingen trok. Inspireert dit je, lees dan in drie basiswaarden welke interventies hier werkten.


Foto: Kenpei
Dit bericht werd geplaatst in levenskunst, sociale kunst en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Uitstraling trekt klanten

  1. Froukjen van der Wal zegt:

    Ha Annemarie,
    Wat een mooi stuk en wat leuk dat je bestuurder bent van een kringloopcentrum. Ik ben zelf echt aanhanger van “niet kopen wat er al is”.
    Als ik ooit een bijdrage kan leveren laat je het me dan weten?
    Groet Froukjen

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s