Authenticiteit vraagt oefening

Er is een scala aan waarden dat ons tot handelen kan motiveren. Gezondheid, veiligheid, vrijheid, gezelligheid, de lijst is eindeloos. Het aantal keuzemogelijkheden ook. Daarom hebben jouw keuzes uit al die waarden de potentie je uniek te maken. Mits je je natuurlijk realiseert dat zelfs een natuurtalent alleen door oefening tot bloei komt.

We kennen allemaal mensen die hun levensmotief hebben gevonden en daar steeds opnieuw vorm aan geven. Op het erepodium staan de artiesten, staatslieden en wetenschappers die het verschil maakten. Ze kunnen ons tot vergelijkbaar gedrag inspireren. Dichterbij huis kennen we de bevlogen leerkracht die het beste uit een leerling haalt, de begripvolle therapeut en de tuinier met groene vingers. Kom je met ze aan de praat, dan merk je aan hun enthousiasme hoeveel plezier ze aan hun vak beleven. Wie wil er niet op zo’n betrokken manier in het leven staan?

De toegang hiertoe vind je in je herinneringen, gevoelens en toekomstdromen. Door ze met enige regelmaat te onderzoeken, kunnen onbewuste drijfveren tot bewuste motieven uitgroeien, waaraan je voornemens kunt koppelen. Daarmee heb je de eerste mijlpaal op weg naar een authentiek leven bereikt. De drie basisoefeningen die je hiervoor kunt gebruiken, hebben een relatie met de tijd. Met het verleden dat je je herinnert, het heden dat je beleeft en de toekomst waarover je droomt. De oefeningen sluiten op die doodgewone activiteiten aan, maar geven er tegelijkertijd een nieuwe draai aan door je blik op de waarden te richten die nu vaak onbewust op je inwerken. Omdat waarden immaterieel zijn, heb je daarmee tegelijkertijd een bewuste verbinding met de geestelijke wereld gelegd.

Probeer maat te houden

Naast gewone motieven, kun je ook een groots levensmotief ontdekken en ervoor kiezen dit te verwerkelijken. In de praktijk betekent dit dat je je veel nieuwe vaardigheden eigen moet maken. Dat dit een serieuze oefenweg is, die veel tijd in beslag neemt, lees je in ‘The talent code’ van Daniel Coyle. Volgens Coyle duurt het ongeveer 10.000 uur voor iemand virtuoos is. Kunstenaars als Michelangelo en Da Vinci konden tot grote hoogte stijgen, omdat ze al van kindsbeen af doorkneed werden in alle kneepjes van het vak. Ze begonnen als leerling in het atelier van een kunstenaar, werden na een paar jaar gezel en mochten uiteindelijk de meesterproef afleggen.

Alleen het enthousiasme voor het doel dat iemand voor ogen staat, kan tot zo’n lange oefenweg inspireren. Het brengt misschien wereldfaam, maar vraagt tegelijkertijd grote offers. Denk maar aan topsporters die al jong veel tijd in het trainen moeten investeren. Lang niet iedereen is van plan zulke grote offers te brengen. Gelukkig hoeft dat ook niet. Heel gewone motieven mogen ook meewegen. Gezelligheid bijvoorbeeld die je ervaart in een avond uit met vrienden, zorgzaamheid voor je kinderen of de uitbouw van een geliefde hobby. Wilskracht en gewoontevorming zijn belangrijk als je een ambitie wilt realiseren, maar omwille van een gelukkig leven, voeg ik daar graag maatgevoel aan toe.

In de praktijk van alle dag liggen mijn toekomstdromen en mijn gedrag vaak mijlenver uiteen. Het is een tweespalt tussen ‘denken’ en ‘willen’ die ik al jong ontdekte en het verlangen in me opriep die breuk te helen. Geleidelijk ging ik beseffen dat ik maar beter kleine stappen kan zetten. Als ik mijn passen te groot maak door bijvoorbeeld rigoureus te gaan lijnen, dan krijgt mijn partner last van mijn slechte humeur. Pas ik mijn eetgedrag niet aan, dan kom ik geleidelijk aan en voel ik me bij iedere blik in de spiegel tekortschieten wat weer slecht voor mijn zelfvertrouwen is. Tegenwoordig accepteer ik dat er in tijden met veel etentjes een paar pond bij komt en eet ik de weken daarna wat minder.

Bij dit zoeken naar een dynamisch evenwicht helpen zes evenwichtsoefeningen van Rudolf Steiner me om mijn denken, voelen en willen te versterken en op een vrije manier met elkaar te verbinden. Hun belangrijkste effect is een evenwichtiger leven, zonder extreme ups en downs. Tevredenheid, lol en een soort van wakkere nieuwsgierigheid gaan domineren. Ik denk dat dit komt omdat ik in beweging blijf en maar kleine stappen zet.


Meer weten: De zes evenwichtsoefeningen staan bekend als de Nebenübungen. Een mooie beschrijving ervan vind je in Het zesvoudige pad, Basisoefeningen voor spirituele ontwikkeling van Joop van Dam, jarenlang huisarts in Haarlem.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in bewustzijnsontwikkeling, levenskunst en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s