De geest is willig, maar het vlees ….

Stel dat je wilt afvallen en veel van snoepen houdt. Of dat je je boekenkast wilt opruimen, maar eigenlijk liever TV kijkt. Of dat je overmorgen een tentamen hebt en je beste vriend je uitnodigt om met hem naar de kroeg te gaan. Of dat je eindelijk gestopt bent met roken en iemand je een sigaret aanbiedt. De lijst van potentiële verleidingen is lang en omvat naast simpele genoegens ook de begeerte naar rijkdom en macht. Toegeven aan een verleiding, doet de begeerte helaas groeien. Hoe houden we onze begeerten in toom? 

In de 25 jaar dat ik rookte, deed ik verschillende pogingen om ermee te stoppen. Dit lukte me pas toen ik tegen de veertig liep. Wat het stoppen zo moeilijk maakte, was dat wilskracht alleen niet genoeg bleek. Pas toen ik naast zelfbeheersing een set goede gewoonten ontwikkeld had, lukte het me om het roken te laten.

Je hebt wilskracht nodig om een verleiding het hoofd te bieden. Door dag in dag uit op vaste momenten NEE tegen een verleiding te zeggen, bouw je geleidelijk nieuwe, betere gewoontes op. Ik begon ermee niet meer na het ontbijt te roken en breidde mijn nieuwe gewoontes geleidelijk uit. Stak ik voorheen na de maaltijd, bij de koffie of tijdens een vergadering altijd een sigaret op, na een maand voelde ik die behoefte niet meer. In vier weken tijd was het niet-roken in veel situaties normaal. Waarom stak ik dan na drie, zes of zelfs negen maanden toch weer een sigaret op?

Omdat er een buitengewone situatie ontstond. In zulke situaties snakte ik weer naar een sigaret en moest ik die impuls bewust zien te beheersen. Was de stress te groot of had ik een paar glazen alcohol op, dan liep mijn wilskracht snel terug. Verkeerde ik dan  in het gezelschap van rokers, dan bleek de combinatie funest. Ik bietste een sigaret, daarna nog een en was al snel daarna weer even verslaafd als voorheen. Mijn vermogen om zelfs in buitengewone situaties standvastig te blijven, groeide gelukkig, maar beduidend langzamer. Pas na anderhalf jaar voelde ik ook in stressvolle situaties geen behoefte meer aan een sigaret. Toen pas was het gewoon om niet te roken.

In het artikel De wilskrachtige is een gewoontedier uit het dagblad Trouw las ik dat een groep psychologen van de Universiteit van Utrecht de impulsbeheersing onderzoekt. Uit hun onderzoek blijkt dat een succesvol mens geen mentale krachtpatser is, maar iemand met een set goede gewoontes. Dankzij die gewoontes voelt hij een verleiding niet en houdt hij zijn wilskracht beschikbaar voor noodgevallen.

De combinatie van wilskracht en goede gewoontes leidt kennelijk tot een succesvol leven. Het steeds weer boeken van kleine successen brengt je in een flow en draagt bij aan gevoelens van tevredenheid en geluk. Kennelijk loont het je te oefenen in het afbreken van slechte en het opbouwen van goede gewoontes. Tips daarvoor vind je in mijn columns Gewoonteverandering en Willen wat je wilt.

Dit bericht werd geplaatst in bewustzijnsontwikkeling, gewoonteverandering, levenskunst en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s