Naar een ruimere comfort zone!

Zo gauw je je comfort zone probeert te verruimen, krijg je met vergeetachtigheid, angst en tegenzin te maken. Hoe komt dit toch, en vooral wat doe je eraan?

Een simpel voorval illustreert veel. Laatst hoorde ik dat je sinaasappelschillen als slakkenval kunt gebruiken. Nu hebben we last van een slakkenplaag en eten we ‘s morgens sinaasappelsap in de muesli. Bingo, dacht ik daarom. Sinds twee weken probeer ik eraan te denken de schillen na het persen apart te leggen. Helaas vergeet ik dit vaak en moet ik de schillen later op de dag uit het afval vissen. Tot nu is de liefde voor mijn plantjes sterker dan mijn afschuw van vieze handen, maar het laat goed zien hoe lastig het is om een simpele gewoonte te veranderen.

Iedere gewoonteverandering vraagt tegenwoordigheid van geest. Al die simpele, alledaagse handelingen die het merendeel van onze dag vullen, kunnen we op de automatische piloot uitvoeren. Het is fijn dat we zoveel dingen zonder nadenken kunnen doen, maar het breekt ons op als we een gewoonte willen veranderen. Het apart leggen van sinaasappelschillen illustreert dat vergeetachtigheid en tegenzin ervoor zorgen dat je een voornemen uitstelt. Jammer genoeg leidt uitstel vaak tot afstel. Dan zit je jezelf in de weg en blijft alles bij het oude.

Wil je een gewoonte veranderen, dan moet je iets wat je normaal gesproken onbewust doet, weer je volle aandacht schenken. Omdat je gedachten bij een routineklus ergens anders zwerven, kost het moeite om je weer op je handelen te concentreren. Zet je door, dan train je je mentale spierkracht. Op dit gebied kun je veel van sporters en kunstenaars leren. Ze trainen hun spieren en verbeteren hun grove en fijne motoriek door regelmatig te oefenen en de lat steeds een stukje hoger te leggen. Je mentale spierkracht versterk je op een vergelijkbare manier. Door regelmatig een gewoonte te veranderen, groeit je bewustzijn.

Tips
Je oefent je bewustzijn door regelmatig een gewoonte te veranderen. Probeer bijvoorbeeld eens een letter van je handschrift te veranderen of op een bepaald tijdstip thee in plaats van koffie te drinken. Je zult merken dat dit best moeilijk is. Verzin een eigen oefening en onderzoek waar bij jou de weerstand zat. Vergat je het? Stelde je het uit omdat je een baaldag had? Als dat zo is, zoek dan een eenvoudiger uitdaging en bouw de moeilijkheidsgraad in kleine stappen op. Liever een paar succesjes dan een grote mislukking.
Houd vooral vol. Realiseer je dat veel veranderingen al na vier tot zes weken weer gewoon voelen.

Je comfort zone is gevuld met reeksen vertrouwde gewoonten. Ze doorbreken vraagt bewustzijn, een goed motief en veel lef. Dat laatste is nodig omdat angst je klein houdt. Lukt het je in dat geval toch kleine stappen te zetten, dan merk je dat de bergen waartegen je opziet, vaak in reeksen molshopen te veranderen.

Als je je grenzen stap voor stap verruimt, nemen je wilskracht en zelfvertrouwen toe. Dat heeft een paar prettige neveneffecten. Een reeks kleine successen brengt flow teweeg. Dit gaat gepaard met prettige opwinding, geluk en het gevoel goed bezig te zijn.

Dit bericht werd geplaatst in bewustzijnsontwikkeling, levenskunst en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s