Gewoonteverandering

Laatst hoorde ik dat je sinaasappelschillen als slakkenval kunt gebruiken. Nu hebben we last van een slakkenplaag en eten we ‘s morgens sinaasappelsap in de muesli. Bingo, dacht ik daarom. Sinds twee weken probeer ik de schillen direct na het persen apart te leggen. In het begin vergat ik dit steeds en moest ik ze later op de dag uit de smerige koffiedrab vissen. Gelukkig bleek mijn liefde voor de tuin sterker dan mijn afschuw van vieze handen, maar het illustreert hoe lastig ik het vind om mijn gewoonten te veranderen. Hoe komt dat toch, en vooral wat doe ik eraan?

Les 1 was dat gewoonteverandering tegenwoordigheid van geest vraagt. Douchen, aankleden, ontbijten en tanden poetsen horen bij de simpele ochtendroutines die ik bijna slapend kan uitvoeren, wat overigens voor de meeste mensen geldt. Dat is fijn, want het betekent dat we ons in gedachten al aan de komende dag kunnen wijden. Maar ja, als we zo’n automatisch uitgevoerde handeling willen veranderen, breekt diezelfde slaperigheid ons op. In dit concrete geval had mijn onoplettendheid de vervelende consequentie dat de sinaasappelschillen al tussen het afval lagen en ik in de verleiding kwam om mijn gevecht tegen de slakken een dag uit te stellen.

In les 2 leerde ik dat ik mijn vergeetachtigheid kon pareren door op mijn handelen terug te blikken. Was het me die dag niet gelukt de schillen apart te leggen, dan nam ik me ’s avonds opnieuw voor de schillen de volgende dag wel apart te leggen. Gaandeweg lukte dat steeds beter. Soms had ik mijn aandacht er goed bij en dacht ik er tijdig aan. Andere keren merkte ik halverwege het persen dat de eerste schillen al in de groenbak lagen. Boos op mezelf, diepte ik ze weer op. Dan waren er dagen waarop ik teleurgesteld constateerde dat ik er totaal niet op had gelet.

In les 3 leerde ik dat doorzetten loont. Het duurde ongeveer een maand voordat ik de schillen direct apart wist te leggen, een periode die te overzien is. De Ted-Talk van Matt Cutts bevestigde me dat dit ook voor anderen geldt.

Door te reflecteren op deze simpele gewoonteverandering, merkte ik welke effecten dit had. Mijn wilskracht en zelfvertrouwen namen toe en ik deed dingen met meer aandacht. Ik kreeg de indruk dat ik mijn mentale spierkracht had getraind.

Wil je je hierin oefenen, dan kun je het beste klein beginnen en bijvoorbeeld op een bepaald tijdstip thee in plaats van koffie drinken. Je zult merken dat dit best moeilijk is. Onderzoek eens waar bij jou de weerstand zat. Vergat je het? Stelde je het uit omdat je een baaldag had? Als dat zo is, zoek dan een eenvoudiger uitdaging en bouw de moeilijkheidsgraad in kleine stappen op. Liever kleine succesjes dan een grote mislukking.

Heb je wat ervaring opgedaan, dan kun je proberen je waarden in de praktijk te realiseren. Het doorbreken van vertrouwde gewoonten vraagt een goed motief, wakkerheid, doorzettingsvermogen en soms ook lef. Maar het loont! Het verruimen van je grenzen brengt flow teweeg en gaat gepaard met prettige opwinding en het gevoel op de goede weg te zijn. Hoe ik geliefde gewoonten op grond van de kernwaarde gezondheid veranderde lees je in willen wat je wilt en Fitness voor lichaam en ziel.

Dit bericht werd geplaatst in bewustzijnsontwikkeling, emoties hanteren, gewoonteverandering, levenskunst, ontwikkeling en groei, waardengedreven handelen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s