Leiderschap: vroeger en nu

Lang geleden leidden koningen hun volkeren. Zij bedwongen de chaos, brachten veiligheid, orde en rust. De grote beschavingen van vroeger zijn dankzij uitzonderlijke individuen ontstaan. De huidige crises roepen niet om sterke mannen, maar vragen om het veelkleurige, individuele leiderschap dat het gevolg is van bewustzijnsontwikkeling.

Flammarion-2Leiderschap en bewustzijnsontwikkeling gaan hand in hand. Door je bewustzijn te ontwikkelen leer je je motieven en karakter kennen, wat je de mogelijkheid geeft om de regie over je eigen leven te nemen. Vind je duurzaamheid belangrijk, dan kun je besluiten dit in je gedrag tot uitdrukking te brengen. Daarmee bouw je tegelijkertijd aan de wereld van morgen. Je kunt dit natuurlijk zien als een druppel op een gloeiende plaat, maar veel individuele druppels vormen samen een stroom die stenen uitholt. Ooit dirigeerden priesterkoningen zulke stromen. Nu hangen ze voor een groot deel van individuele besluiten af.

In de grijze oudheid hing het geluk van volkeren van hun leiders af. De vorming van gewetensvolle leiders was extreem belangrijk. Streng geselecteerde kinderen bezochten scholen waar ze van jongs af aan hun karakter, moraliteit en bewustzijn ontwikkelden. De belangrijkste ingrediënten van zo’n opleiding waren studie, meditatie en oefening. De opleiding duurde lang en bereidde leerlingen voor op het maken van een hemelreis, een gevaarlijke tocht door de kosmos waarbij ze onvermoede kanten van zichzelf, de wereld en de mensheid leerden kennen. Slechts enkele leerlingen werden in de gelegenheid gesteld zo’n reis te maken. Kwamen ze gezond terug, dan kregen ze de taak hun volk te leiden.

Vele eeuwen later kwamen deze scholen meer in de openbaarheid en werden ze breder toegankelijk. De Griekse filosoof Pythagoras (ca 572 – 500 BC) stichtte zo’n school. De uitdrukking ‘de harmonie der sferen’ komt van hem en wijst op zijn vermogen de planeten te horen klinken. Pythagoras had kennelijk een hemelreis gemaakt. Er zijn meer getuigenissen van een dergelijke tocht. De houtsnede van Flammarion gaat terug op een legende uit de achtste eeuw die beschrijft hoe drie monniken hun blik verruimden. Anderen die een hemelreis beschreven, waren de Italiaanse dichter Dante Alighieri in De goddelijke komedie en Olav Åsteson in zijn Droomlied. Ze beschreven een wereld waarin mens en kosmos nog nauwe banden met elkaar onderhielden.

Ook in de Academie van Plato en in de middeleeuwse School van Chartres stond de relatie tussen mens en kosmos nog centraal. Leerlingen die hier lessen volgden, leidden later stadstaten en instituten. De deuren van deze scholen gingen overigens alleen voor vrije burgers open. Voor vrouwen, boeren en slaven was dit onderwijs nog niet bestemd.

Vergeleken met vroeger is ons bewustzijn vernauwd. Wij ervaren geen sferen meer rond onze planeet, maar zien in plaats daarvan brandende gasbollen en brokken steen in een leeg heelal. Wat er in de kosmos leeft, wat haar bezielt en van geest doordringt, heeft zich aan onze waarneming onttrokken. Pas wanneer we ons bewustzijn verruimen, herleeft de kosmos en zal ze als vanouds in onze zielen opklinken. In tegenstelling tot ons versmalde, op de materie gerichte bewustzijn, heeft onze vrijheid zich juist verruimd. Dat brengt de verantwoordelijkheid met zich mee om de regie over ons leven te pakken. Verzuimen we dit, dan nemen anderen het stuur over en geven we dictators vrij spel.


Iets doen: Wil je je bewustzijn scholen, dan vormen deze drie basisoefeningen een bruikbare ingang.
Dit bericht werd geplaatst in bewustzijnsontwikkeling, filosofie en antroposofie, mythen en magie, sociale kunst en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Leiderschap: vroeger en nu

  1. Leo Bras zegt:

    Wat een intrigerende blog! Ik kijk met spanning uit naar volgende afleveringen…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s